Ticho, prosím! Panelová diskusia a krst monografickej publikácie k výstave Kvet Nguyễn Kým voda nezmyje breh.

5. 11. / 18.00

Panelová diskusia prinesie pohľady na rôzne formy solidarity, ktorými je možné reagovať v odozve na potláčanie ľudských práv. Aké roviny apelu a podnecovania k zodpovednému prístupu je schopná vyvinúť občianska spoločnosť? A akými angažovanými spôsobmi dokážeme o ľudskoprávnych témach prehovárať z pozície umenia a inštitúcii?
Panelová diskusia o potrebe univerzálnej solidarity a o možnostiach jej uchopenia z občianskej, umeleckej i inštitucionálnej perspektívy. O rôznych aspektoch, prístupoch a medzinárodných projektoch, ako aj o absencii palestínskeho diskurzu v našom domácom/lokálnom kontexte, budú diskutovať – multidisciplinárna dizajnérka a aktivistka Yara Abu Ataya, senior kurátorka Múzea moderného umenia v Ľubľane Bojana Piškur a vizuálna umelkyňa Kvet Nguyễn.
  • Diskusia je sprievodným podujatím k rozsiahlej monografickej výstave Kvet Nguyễn Kým voda nezmyje breh, aktuálne prezentovanej v Galérii mesta Bratislavy.
  • Na záver diskusie sa uskutoční krst monografickej publikácie k výstave.
  • Diskusia prebehne v slovenčine so simultánnym prekladom do angličtiny.
YARA ABU ATAYA je multidisciplinárna dizajnérka, narodená v Gaze a žijúca v Prahe. Vyštudovala architektúru na Vysokej škole umeleckopriemyslovej v Prahe, kde si osvojila široký prístup k dizajnu a umeniu. V súčasnosti sa venuje predovšetkým grafickému dizajnu a správe sociálnych sietí, jej tvorivý záber však zahŕňa aj scénografiu, produktový dizajn a ďalšie disciplíny. Yara kombinuje svoje korene a skúsenosti z českého aj palestínskeho prostredia, čo sa odráža v jej práci. Od októbra 2023 sa aktívne zapája do boja za práva palestínskeho ľudu a čelí pritom vlnám umlčiavania a cenzúry. Vo svojej tvorbe aj verejných vystúpeniach zdieľa osobné príbehy a usiluje sa prispieť k lepšiemu porozumeniu a humanizácii Palestínčanov a Palestínčaniek.
KVET NGUYỄN je výtvarná umelkyňa, doktorandka na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Vo svojej multidisciplinárnej tvorbe sa primárne zaoberá témou inakosti v kontexte postsocialistických krajín strednej a východnej Európy, a širších geopolitických súvislostí. Metódou autoetnografickej teórie reflektuje otázky dvojitej kultúrnej identity cez kategórie pamäti, migrácie, exilu a túžby. Nguyễn získala Cenu Oskára Čepana za rok 2024 (spoločne so Svetlanou Fialovou, Paulou Malinowskou a Tomášom Moravanským) a v roku 2024 absolvovala rezidenčný pobyt v Delfina Foundation v Londýne. Je autorkou autobiografickej eseje Všetko, čo nás spája (2024). Najnovšie sólo a skupinové projekty realizovala v Galérii 35m2 (Praha, CZ), tranzit.sk (Bratislava, SK), The Július Koller Society (Bratislava, SK), Kunsthalle Bratislava (SK), VCCA (Hanoj, VN) a Center A (Vancouver, CA).
BOJANA PIŠKUR je senior kurátorka Múzea moderného umenia v Ľubľane a držiteľka doktorátu z Karlovej univerzity v Prahe. Jej výskumná a kurátorská práca sa zameriava na juhoslovanský a postjuhoslovanský kontext, Hnutie nezúčastnených krajín a vyvíjajúci sa koncept „Východu“, najmä vo vzťahu k umeniu, kultúre a politike. Od roku 2019 Piškur kurátorovala a spolu-kurátorovala sériu výstav Southern Constellations, ktoré skúmajú dedičstvo politického a kultúrneho odporu, a to v inštitúciách ako Múzeum moderného umenia (Ľubľana), Gwangju (Južná Kórea), Filodrammatica Gallery (Rijeka, Chorvátsko), Contemporary Art Centre of Montenegro (Podgorica), Qattan Foundation (Ramalláh, Palestína), National Opera and Ballet (Skopje, Severné Macedónsko) a The Mosaic Rooms (Londýn, Spojené kráľovstvo). Jej práca skúma, ako môžu minulé emancipačné boje a alternatívne geopolitické predstavy ovplyvniť a pretvárať súčasné diskusie o moci, identite a solidarite, pričom využíva umenie ako prostriedok na spochybňovanie historických naratívov a ponúkanie nových perspektív na globálne politické hnutia.