VLADIMÍR BOUDNÍK

Kurátor: Zdenek Primus
Výstava sa koná v spolupráci s Českým centrom
VLADIMÍR BOUDNÍK
Medzi avantgardou a undergroundom
České centrum v osvedčenej spolupráci s Galériou mesta Bratislavy po úspechu s minuloročnou monografickou výstavou Josefa Váchala, osobnosti českej avantgardy prvej polovice dvadsiateho storočia, prichádza toto leto s nemenej lákavou ponukou výstavy grafík Vladimíra Boudníka, nesporne najvýznamnejšej osobnosti českého povojnového abstraktného umenia.
Život, pohľad na umenie a umelecká produkcia Vladimíra Boudníka predstavujú jednotu, akú nenájdeme u žiadneho iného českého výtvarníka. Inovácia grafických techník, nech už to bola aktívna alebo štrukturálna grafika, parciálna deštrukcia formátu a štruktúry papiera a použitie nezvyčajných tekutín vo fotografických prácach, sa rovná otvoreniu novej kapitoly v dejinách umenia. Takisto vplyv, aký mal na mladých výtvarníkov na konci päťdesiatych a začiatku šesťdesiatych rokov bol enormný. Aj v súčasnej produkcii mnohých umelcov nájdeme stopy jeho spôsobu myslenia, ktorý je porovnateľný s podobným myšlienkovým systémom, aký vytvoril až o niekoľko rokov neskôr Joseph Beuys.
Len zopár priateľov – predovšetkým z jeho profesného okolia - presvedčil svojou progresívnou myšlienkou explozionalizmu, že totiž umenie je súčasťou nášho bytia a každý z nás je v svojej podstate kreatívnou osobnosťou a len vonkajškové okolnosti, rovnako ako náš prehnaný rešpekt pred umením samotným nám bráni pochopiť princípy umenia, dokonca aj vo vlastnom výtvarnom výkone. Boudník bol vo svojej dobe v Československu jediný, kto programovo pracoval s publikom. Nepravidelne, ale často chodil medzi ľudí, po uliciach, aby na príklade štruktúr nájdených na obitých, špinavých a pomočených pražských fasádach učil vidieť krásu abstraktných tvarov a v nich rozpoznávať silu vlastnej kreativity. Takto išiel do terénu viac ako 200krát. Divák nemal byť len pasívnym svedkom svojho okolia, ale slobodným kreatívnym indivíduom, ktoré nachádza inšpiráciu bezprostredne okolo seba. Inšpiráciu, ktorá ho núti k vlastnej tvorbe. Umenie ako súčasť života a človek ako kreatívne indivíduum – to sú do istej miery ešte stále príliš radikálne myšlienky pre vtedajšiu, ale aj dnešnú spoločnosť.
Od poloviny päťdesiatych rokov začal Boudník systematicky pracovať na abstraktných obrazoch. Všetko sú to práce na papieri, ich kvalita, farebnosť a formálna presvedčivosť z nich robia to najradikálnejšie, čo bolo v tej dobe v Československu vytvorené. Vladimír Boudník vymyslel a realizoval aktívnu, magnetickú a štrukturálnu grafiku, výtvarne experimentoval s Rorschachovými testmi a pracoval aj s fotografiou.
Len ťažko si dnes vieme predstaviť aký kunsthistorický význam by sa Boudníkovi prisúdil, keby žil v slobodnom svete. To, čo preňho môžeme spraviť dnes my, je stále znovu hľadať pohľad na jeho originálnu tvorbu a opakovať už veľakrát povedané: Vladimír Boudník patrí svojím dielom – vytvoreným v pravý čas na nesprávnom mieste – k najdôležitejším umelcom našej doby. K jeho zaradeniu do európskeho kontextu je takisto potrebná kunsthistorická práca najmä zo strany (vtedy) západnej Európy.
Výstava predstaví v doposiaľ najkomplexnejšej forme aktívne a štrukturálne grafiky päťdesiatych a šesťdesiatych rokov, monotypy a neznámu fotografickú tvorbu.
Zdenek Primus, Petra Darovcová