Umenie zblízka 5

www.umeniezblizka.gmb.skwww.gmb.bratislava.sk
Existujú rôzne spôsoby, ako vnímať a interpretovať súčasné umenie. Môžeme sa venovať jeho štúdiu, navštevovať galérie, stretávať sa s umelcami, objavovať zdroje vlastnej tvorivosti. Celoslovenský vzdelávací projekt Galérie mesta Bratislavy UMENIE ZBLÍZKA pre školy ukazuje, že možných ciest, ako vnímať moderné a súčasné umenie, je mnoho. Jednu z nich ponúka otvorenosť detského vnímania a spontaneita prejavu, ktorá v dejinách umenia inšpirovala a stále inšpiruje mnohých umelcov. Pablo Picasso tvrdil, že mu trvalo celý život, kým sa opäť naučil maľovať ako dieťa, Paul Klee hľadal počiatky umenia v detskej izbe, Janko Alexy sa ako pedagóg snažil v deťoch uvoľňovať zdroje osobitej tvorivosti. V projekte UMENIE ZBLÍZKA sme však inšpiračné zdroje obrátili: detskí autori reagovali na tvorbu renomovaných slovenských výtvarníkov, reprezentujúcich rôzne polohy umenia 20. a 21. storočia. Výtvarnou, dramatickou či literárnou formou, pod vedením tvorivých pedagógov, interpretovali sedem umeleckých diel zo zbierok galérie, od Imra Weinera-Kráľa, Antona Cepku, Alojza Klima, Ľubomíra Ďurčeka, Michala Kerna, Matúša Lányiho a Marka Blaža. Autori vo veku 10 až 15 rokov už väčšinou opustili počiatočné štádium nereflektovanej detskej tvorivosti a hľadajú nové originálne spôsoby plnohodnotnej vizuálnej reflexie sveta, nie bez rizika zo skĺznutia do schematizmu a konvencií. Tie v prítomnom projekte prekonávajú radosťou zo znovuobjavenej tvorivosti. Jej podpora, spolu s prepojením umenia a tém aktuálneho sveta okolo nás, sú hlavnými cieľmi projektu.
Výstava UMENIE ZBLÍZKA 5 mapuje výsledky projektu, ktorým Galéria mesta Bratislavy už od roku 2006 vychádza zo svojich brán a prostredníctvom reprodukcií umeleckých diel a sprievodného
metodického materiálu systematicky prináša vizuálne umenie do škôl. Projekt dopĺňa nedostatok metodických materiálov v školách, ku ktorým v posledných rokoch pribudli najmä učebnice výtvarnej výchovy a ďalšie pracovné materiály, často vydávané práve galériami.
Na projekte aktívne participovalo takmer 100 základných, základných umeleckých škôl a osemročných gymnázií z celého Slovenska. Z viac ako dvetisíc prác komisia galerijných pedagógov vybrala dvadsaťpäť. Tie sú spolu s originálmi, na ktoré reagujú, prezentované na výstave v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy. Tvorivá sloboda a experimentovanie v hľadaní unikátnych spôsobov reflexie výtvarného diela patria k dôležitým momentom vzdelávacieho procesu. Prispievajú k budovaniu osobného zážitku a prehĺbeniu vlastnej citlivosti, ku ktorým nás svet výtvarného umenia inšpiruje.
Daniela Čarná, Petra Baslíková