Psychostereotaxia

Zoskupenie BAHAMA vzniklo v roku 1978 v Bratislave ako voľné združenie troch autorov, ktorí sa sporadicky spájali v kolektívnej identite umeleckej skupiny. Založili ju fotograf Pavol Breier (1952 Bratislava), výtvarník Peter Horváth (1949 Bratislava) a historik a teoretik umenia Radislav Matuštík (1929 Čejč – 2006 Bratislava). Skupina nadviazala na konceptuálne odmietnutie umelosti a vyprázdnenej estetiky oficiálneho umenia, ktoré azda nakritickejšie zaznelo v dielach Júliusa Kollera ako „umeNIE.“ Jej činnosť kulminovala na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia a v ústraní mimo inštitúcií reagovala na politické a kultúrne prostredie obdobia normalizácie. Členovia mali popri spoločnej aj vlastnú tvorbu. Radislav Matuštík bol kritik, kurátor a spoluorganizátor podujatí na neoficiálnej výtvarnej scéne na Slovensku. Pavol Breier pôsobil ako horolezec a fotograf a v BAHAMA mal trojakú rolu organizátora/účastníka akcií a autora fotografií a tvorcu viacerých autorských kníh ku skupinovým projektom.
BAHAMA sa často čerpala kreatívne zúčastňovala na kolektívnych akciách iných undergroundových umelcov a skupín. Takto vznikli príspevky k projektu_Argília_ Alexa Mlynárčika, k akciám Petra Meluzina a k iniciatíve Terén, niekedy aj s ďalšími autormi ako Rudolfom Sikorom či Jurajom Melišom. Neoficiálna scéna po roku 1970 priniesla viaceré projekty a mystifikácie motivované viac alebo menej romantickými únikmi do vesmíru či nespútanej prírody. Na fiktívnej Galérii Ganku, ktorej hlavným protagonistom bol Július Koller, participoval aj Pavol Breier. Ešte v roku 1981 zrealizoval skutočné výstupy na vrcholy Nakra Tau a Ušba v pohorí Kaukaz s vlajkou BAHAMA.
Diela skupiny BAHAMA využívali fotomédium na vytvorenie záznamu fiktívnych udalostí, ktoré (niekedy aj pomocou zvolených fototechník a montáže) pôsobili svojou absurdnosťou ako krivé zrkadlo nastavené vtedajšej spoločnosti. Akcie a pseudo-akcie boli kritikou post-normalizačného status quo – verejnej lži a „vysmiatej blbosti“ (Václav Havel), na ktorej všetci participovali napriek tomu, že jej už nikto neveril. Propaganda využíva silu fotografie byť „tieňom“ reality a pravdy (Susan Sonntag), dôkazom, že sa niečo stalo. Aktivity a diela skupiny BAHAMA subverzívne pracovali práve s mocou fotografie ratifikovať vymyslené deje ako pravdivé udalosti v nedávnej minulosti. Vo svojich jazykových hrách si zvolili inverziu metód socialistického realizmu, ktorý mal divákovi predkladať uveriteľnú ale ideologicky manipulovanú fikciu o blízkej budúcnosti. Výstupy skupiny BAHAMA, ktoré do akcie a fotografie programovo zapájali paradox a hyperbolu, sú špecifické precíznosťou a vlastným vizuálnym štýlom. Je signifikantné, že skupina vznikla rok po hnutí odporu voči socialistickému režimu Charta 77 v Československu, ktorý sa následne celkom demaskoval, až v novembri 1989 skončil masovými protestami a tzv. Nežnou revolúciou. Viacerí konceptuálni a akční umelci koncom 70. rokov intuitívne súzneli s obratom k fotografii ako k nosnej obrazotvornej zložke umeleckého diela a po analytickom konceptualizme sa tak aj na Slovensku vrátila do progresívneho vizuálneho umenia sila (aj) fotografického obrazu.
Názov výstavy je totožný s emblematickým dielom skupiny z roku 1979, ktoré vyšlo ako typická kniha-leporelo o (fiktívnej) operácii psychiky umelca. Základom boli informácie a fotografické obrazy o skutočnej stereotaktickej metóde využívanej v psychiatrii a neurochirurgii. Sprievodný „návod“ podpísaný ZSVU je kombináciou textov z dobových zjazdov Zväzu socialistických výtvarných umelcov a Matuštíkovho „teoretického“ výkladu. Pseudovedecky popisuje ako „reštrukturalizáciou osobnosti“ stvoriť konformného umelca a posunúť ho smerom „k submisívnosti, konvenčnosti, konzervatívnosti a závislosti na skupine“. V ďalších akciách a projektoch skupiny BAHAMA nachádza divák rôzne motívy vychádzajúce z atmosféry minulého režimu, idey odporu individuality voči totalite, niekedy skryté do interpretácie umeleckých diel. Vyžarujú aj iróniu, sarkazmus a výsmech. Preto sa nemožno ubrániť ani paralelám zo súčasnej politickej a spoločenskej situácie, ktorá dnes hýbe Slovenskom. Historický odkaz skupiny BAHAMA sa tým aktualizuje.
LGS