
Vedeli ste, že
v zbierkach GMB sa nachádza takmer 33 000 zbierkových predmetov?

Prezentácia výsledkov reštaurovania diela Kráľovná anjelov
Vystavený
obraz Kráľovná anjelov / olej na plátne, okolo r.1730-40, 5m x 5,65 m / je zaradený v zbierkovom fonde
Galérie mesta Bratislavy pod inventárnym číslom A2470 , kde bol administratívne
prevedený v roku 1965 už ako majetok Mestského múzea v Bratislave. Pôvodná
domnienka, že bol súčasťou interiéru klariského kostola v Bratislave kontinuálne
od čias zrušenia rovnomenného kláštora v roku 1782 sa ukázala ako
nesprávna. Fotografia asi z roku 1897-8, t.j. pred regotizáciou veže
kostola ukazuje , že sa tam nenachádzal a že bol prinesený do kostola až
v čase jeho úpravy pre účely múzea a snáď opäť aj ako funkčného
liturgického priestoru. Vývoj udalostí – koniec vojny a víťazstvo
socializmu v ČSR- bol s vysokou pravdepodobnosťou príčinou toho, že kostol
ostal opustený a cez rozbité okná bolo dielo vystavené – minimálne až do
roku 1960 - pôsobeniu počasia, vlhkosti, prachu, špiny, pričom na jeho hornú
časť sa usádzali vtáky, ktoré ho pokryli hrubou vrstvou svojich exkrementov. Nevieme
odkiaľ bol tento monumentálny obraz asi v roku 1943 do klariského kostola v Bratislave
prinesený, čo nám sťažuje prípadné určenie autorstva konkrétneho maliara, resp.
jeho maliarskej dielne, prípadne okruhu. Vieme však, že svojimi úctyhodnými
rozmermi predstavuje plošne zatiaľ
najväčší známy barokový obraz na Slovensku – má 28,25 m2. Ikonograficky ide o
veľmi zriedkavý typ – malý Ježiško s lukom, ako súčasť koncentrovaného
mariánskeho obsahu- čo nasvedčuje tomu, že objednávateľom diela, ako aj miestom
určenia pre obraz takéhoto druhu musel byť kláštor, alebo kostol patrocínia
Kráľovnej anjelov resp. rehoľa, ktorej mariánska úcta bola podstatnou súčasťou
jej spirituality. Poslaním sakrálnych obrazov tohto druhu je vizualizácia
konkrétneho teologického obsahu so všetkými danosťami jeho kanonizovanej
podoby, čo uľahčovali umelcom rôzne ikonografické
príručky s grafickými predlohami, hojne rozšírené najmä v baroku, alebo už existujúce umelecké diela.
V našom prípade bolo možné nájsť
takmer úplne identické zobrazenie archanjela Rafaela na maľbe Sebastiana
Ricciho / 1659-1734 /.
Kompozičná výstavba
diela zobrazuje úplne hore tróniaceho Boha Otca s Duchom Svätým, pod nimi
centrálne je anjelskými chórmi uctievaná sv. Bohorodička so Synom Božím.
Adorujúce anjelské chóry sú hierarchicky zoradené, spolu ich je deväť, štyri
zľava a päť sprava – 1/ serafíni, cherubíni, tróny, 2/ panstvá, mocnosti,
sily 3/ archanjeli, kniežatstvá, anjeli. Dole vľavo je archanjel Rafael – pomocník
v núdzi – zachraňujúci človeka pred pádom, stratou Božej milosti
a pred nástrahami diabla, v strede sa ako strážca nad pustou
zemeguľou obtočenou hadom, ktorá je v moci zla kvôli dedičnému hriechu,
ktorý symbolizuje jablko, vznáša archanjel Gabriel. Ježiškov šíp prestrelil
hadovu hlavu, čo symbolizuje konečný triumf Božieho Syna nad Satanom
a jeho dielom /druhý príchod Pána Ježiša na konci vekov, kedy mu všetko,
vrátane smrti bude definitívne podrobené/. Vpravo víťazí archanjel Michael – quis
ut Deus – kto je ako Boh ? - nad pekelnými silami zvrhávajúci ich do večného
ohňa. V oblakoch tróniaca je Matka Božia – bez poškvrny – Immaculata, ako
spolupracovníčka na diele Spásy – od
vekov Bohom vyvolená, čiže REGINA
ANGELORUM, KRÁĽOVNÁ ANJELOV.
Reštaurovanie obrazu prebiehalo etapovite
v rokoch 2011 až 2017 a bolo realizované reštaurátorským oddelením Galérie
mesta Bratislavy v zložení : Mgr. art. Barbara Davidson, akad. mal. Anna Gregová a Mgr. Zuzana Jakabová, akad. mal. Podrobná
dokumentácia k nemu je k nahliadnutiu v GMB.
Dielo by nemohlo byť prezentované
verejnosti bez ústretovosti a spolupráce Rehole menších bratov františkánov,
ktorá prepožičala preň dôstojné priestory kaplnky sv. Jána Evanjelistu.
Galéria mesta Bratislavy
a kolektív reštaurátoriek vyslovuje úprimné poďakovanie všetkým, ktorí sa
akýmkoľvek spôsobom podieľali na pomoci pri prácach na diele
v jednotlivých etapách a najmä jeho inštalácii, predovšetkým však p. Ing.
Jánovi Gregovi s rodinou, bez ktorého metodickej, výkonnej a aj materiálnej
pomoci by tu obraz nikdy nevisel, p. Ing. arch. Damiánovi Berecovi, p. akad.
mal. Marici Ďuricovej, p. akad. soch. Tomášovi
Luptákovi, p. doc. akad. mal. Vladimírovi Plekancovi, p. Mgr. art. Anne Nosáľovej
a kolegom z galérie.
Mgr. Zuzana Jakabová
O reštaurovaní
Reštaurovanie
prebiehalo v období rokov 2011 - 2017. Dielo bolo desaťročia uložené
v depozitári Galérie mesta Bratislavy. Jeho nereštaurovaním sa stav
postupne zhoršoval a tak bolo potrebné zasiahnuť. Získaním finančnej
podpory z grantového systému MKSR sme dokázali zrealizovať prvé tri etapy
reštaurovania.
V prvej etape
sme dielo stabilizovali pomocou celoplošného prelepu aj cez vrstvu špiny –
depozitov na jeho povrchu. Papierový prelep sme aplikovali počas postupného
rozvíjania obrazu a jeho opätovného navíjania teraz už na valec vhodného
priemeru (50 cm). Po tejto prvotnej stabilizácii sme už mohli s dielom
bezpečne zaobchádzať a uskutočniť prípravu na jeho dubláž - nažehlenie na
nové plátno. V prvej etape sme z reverzu diela museli odstrániť
nepôvodnú vrstvu náteru, ktorá bola prakticky nerozpustná a tak sme ju
spolu s rôznymi záplatami odstraňovali veľmi prácne - mechanicky. Dielo sme opäť previnuli a odstránili
papierový prelep. Povrch sme očistili od
veľkej vrstvy holubích exkrementov, ktorá pokrývala hlavne dolnú časť
obrazu. Ohrozené oblasti maľby sme pre bezpečnú manipuláciu opäť prekryli
lokálnymi papierovými prelepmi.
V tomto
štádiu bolo možné konštatovať, že nosič diela je zošitý z 8 zvislých pásov
plátna, pričom švy sú viditeľné z averzu aj reverzu. Dielo bolo zrejme
kvôli jednoduchšiemu transportu v minulosti necitlivo poskladané, tak ako
sa skladá veľká plachta. Na hranách skladov farebná vrstva odpadla. Veľké
poškodenie spôsobilo aj navinutie na príliš malý priemer valca a jeho
zloženie z viacerých častí. Plocha obrazu sa tak mechanicky deformovala
a ďalšiemu poškodeniu prispelo aj neskoršie zatečenie vodou. Maľba bola
však napriek mechanickým poškodeniam lokálneho rázu dobre zachovaná. UV
luminiscencia a analýza vzoriek realizovaná v CHTO PÚSR preukázala, že
dielo je sekundárne premaľované.
Dublovacie
plátno je zošité z dvoch častí. Ručné nažehľovanie diela na impregnované
plátno s použitím termoplastického adhezíva sme realizovali v dvoch
krokoch - najprv z pohľadovej strany pre lepšiu kontrolu procesu, a potom
ešte raz z reverzu. Atypické zadanie si vyžadovalo tvorivý prístup
a originálne riešenia sprievodných problémov spôsobených rozmermi diela,
možnosťami a stavom prostredia v ktorom sa reštaurovanie realizovalo.
Tretia etapa bola prípravou vhodného podrámu a ďalšieho optického
výskumu zachovania originálu a jeho sekundárnych premalieb, či opráv.
Štvrtá etapa - reštaurovanie v sezóne roku 2014, pozostávalo zo samotnej
reintegrácie výtvarného diela - odstraňovaní sekundárnych zásahov na maliarskej
vrstve originálu a nového tmelenia. Posledné tri sezóny 2015 -2017 bolo
dielo ešte lokálne dočisťované od olejových premalieb a retušované napodobivou a čiarkovanou
retušou s použitím techniky akvarelu a gvašu. Povrch sme nalakovali damarovým lakom
s prídavkom bieleného vosku. Nakoniec sme obraz zvinutý transportovali do
kaplnky a až tu ho napli na podrám.
Dielo pod vedením Mgr. art. Barbary
Davidson, ArtD. v prvej etape reštaurovali Anna Gregová, akademická
maliarka, Mgr. Zuzana Jakabová, akademická maliarka. V druhej etape sa
k nim pripojila reštaurátorka Marica Ďuricová, akademická maliarka. V ďalších
etapách pokračovali v reštaurovaní reštaurátorky Galérie mesta Bratislavy.
Kurátorkou zbierky starého umenia v GMB, ktorá spolupracuje na výskume
diela je Mgr. Jana Luková. Výsledky jej umelecko-historického výskumu diela sú
súčasťou sprievodnej reštaurátorskej dokumentácie v archíve GMB. Výskum
odobratých vzoriek spracovala Ing. Jana Želinská PhD. v CHTO PÚSR. Na
fotografickej dokumentácii spolupracoval Mgr. art. Peter Homola
a stolárske práce vykonali Ing. Peter Varga a Ing. Jozef Manco. Za
pomoc pri manipulácii s dielom patrí vďaka technickému oddeleniu GMB
a ochotným jednotlivcom nielen z radov zamestnancov GMB.
I., II. a III.
etapa reštaurovania sa uskutočnili s finančnou podporou z grantového
systému Ministerstva kultúry Slovenskej Republiky.
Priestor na
prezentáciu diela poskytla a zvlášť pre inštaláciu obrazu stavebno-technicky
upravila Rehoľa menších bratov františkánov. Pri inštalácii odborne
spolupracoval Ing. arch. Damián Berec a jej realizáciu viedol Ing. Ján
Grega.
Príspevok na
inštaláciu diela a jeho osvetlenie poskytol Magistrát hl. m. Bratislavy.
V Bratislave, december 2017
Mgr. art. Barbara Davidson ArtD.
Video k výsledkom reštaurovania diela si môžete pozrieť tu.