
Vedeli ste, že
organizujeme celoslovenský program pre školy UMENIE ZBLÍZKA?







Poldruha storočia. Maliarstvo a sochárstvo 1800-1950
Galéria mesta Bratislavy v súčasnosti
spravuje vyše 34 000 diel. Základom jej zbierkového fondu sa v roku 1959 stali
predmety z Múzea mesta Bratislavy, no odvtedy sa jej kolekcie výrazne rozrástli
o ďalšie akvizície získané kúpou či darom. Ťažiskové diela majú návštevníci
možnosť vidieť v rámci stálych expozícií. V Pálffyho paláci boli
v roku 2008 sprístupnené tri takéto projekty mapujúce výtvarné umenie od
19. storočia až po súčasnosť. Časť z nich tu prezentujeme v mierne
pozmenenej podobe pod názvom Poldruha
storočia. Maliarstvo a sochárstvo rokov 1800 – 1950 v zbierkach Galérie
mesta Bratislavy. Našou snahou je podať prierezový prehľad nosných
slohových tendencií a tém tohto obdobia prostredníctvom diel stredoeurópskych
výtvarníkov, z ktorých mnohí výrazne formovali tunajšie umelecké dianie.
Najstaršie predmety sú
zastúpené portrétnym žánrom, či už sú to reprezentatívne podobizne v klasicizujúcom
duchu alebo meštianske objednávky z biedermeierovského obdobia. Osobitne zaujmú
detské portréty, ktoré boli s ohľadom na vtedajší kult rodiny obzvlášť
obľúbené. Lokálnu produkciu reprezentuje aj niekoľko vedút Bratislavy,
ktorá mala v prvej polovici 19. storočia ešte status korunovačného a snemového
mesta. Hlavné smerovanie vizuálnej kultúry však určovala blízka Viedeň; tamojšiu
Akadémiu výtvarných umení navštevovali viacerí tu vystavení autori. Prvá
predajná umelecká výstava v Bratislave sa konala až v roku 1883, a to na
podporu výstavby pomníka Johanna N. Hummela. Dva roky na to bol založený aj
Bratislavský umelecký spolok. Pre poslednú tretinu storočia je
v maliarstve aj sochárstve typická pluralita výtvarných názorov, nielen
v portrétnej tvorbe dominujú triezve realistické tendencie či
naturalistické prvky. Čoraz väčšia priepasť vzniká medzi predstaviteľmi akademického
smeru a neoficiálnych prúdov.
Slovenské výtvarné umenie prvej
polovice 20. storočia vznikalo v podmienkach ustavičných zmien, ktoré
zasahovali do života každého jedinca a ktoré citlivo vnímali aj umelci. Svetové
udalosti dovtedy nevídanej intenzity, spoločenské katastrofy, rozpad štátov,
dve svetové vojny, revolúcie, to všetko sa bytostne dotýkalo všetkého živého.
V tomto období nepokoja sa vytváral svojbytný, autentický svet umenia
a formovali sa základy slovenskej moderny.