
Vedeli ste, že
Štipendium Radislava Matuštíka je tu od roku 2004?






Pocta veľkému maliarovi Rudolfovi Krivošovi
Výstava je predĺžená do 14. januára 2018.
Rudolf Krivoš, narodený 16. novembra 1933 v Tisovci, je jediný žijúci galandovec. Bol spoluzakladateľom Skupiny Mikuláša Galandu, ktorá svojou tvorbou a programovým vyhlásením z roku 1957 zohrala dôležitú úlohu v zápase o moderný výtvarný výraz v Československu. Galandovci vystavovali spoločne v rokoch 1957 až 1968. Prvá výstava sa konala v Žiline, posledná v Berlíne. Boli to priatelia, ktorí sa poznali zo štúdia na Vysokej škole výtvarného umenia v Bratislave. Nikdy nemali pevný spoločný výtvarný program, ale spájal ich negatívny postoj k oficiálnej štátnej doktríne socialistického realizmu. Predovšetkým to boli charizmatické osobnosti s rozdielnou tvorbou hľadajúce vlastnú cestu.
Rudolf
Krivoš už počas štúdia na oddelení figurálnej maľby Vysokej školy výtvarných
umení u prof. Jána Mudrocha vynikal nielen talentom, ale i veľkým
rozhľadom a usilovnosťou. Štúdium ukončil v roku 1956 diplomovou prácou,
za ktorú získal cenu školy. Doba hľadania vlastného výtvarného výrazu nebola
dlhá, vlastný štýl našiel už začiatkom šesťdesiatych rokov minulého storočia.
V Mirbachovom
paláci je vystavených sedemdesiatjeden najvýznamnejších Krivošových obrazov
z desiatich slovenských galérií, z Národnej banky Slovenska, z majetku
autora a siedmich súkromných zberateľov. Zásluhou samotného autora, ktorý
sa významne podieľal na výbere diel, výstava prezentuje nový pohľad na jeho
tvorbu. Nejde len o niektoré doteraz nepublikované obrazy. Žiadny kunsthistorik
by si nedovolil na súbornej reprezentatívnej výstave ukončiť výber rokom 1990.
Po tomto roku vzniklo veľa zaujímavých obrazov, ale autor žiadny z nich
vystaviť nechcel, nevybral ani žiadnu krajinu.
Výstavu
sme pripravovali takmer dva roky. Bola to kolektívna práca a chcel by som
poďakovať všetkým galériám a súkromným zberateľom, ktorí nám vyšli
v ústrety a zapožičali nám diela na výstavu. Je zaujímavé, že výpožičku
odmietli len tí, čo obrazy získali od autora darom. Ďakujem všetkým, čo so mnou
na tomto náročnom projekte spolupracovali: odbornému poradcovi I. Jančárovi,
autorovi textu v publikácii J. Mojžišovi, ambicióznej grafičke A. Andreutti-Pokornej
a A. Sopkovej z Galérie mesta Bratislavy.
Mimoriadne
maliarske dielo Rudolfa Krivoša je dôležitou súčasťou slovenského kultúrneho
dedičstva. To by si Slovensko malo strážiť a opatrovať ako oko
v hlave.
Jan Kukal, výber diel a koncepcia výstavy
_____________________________________________________
Rudolf Krivoš mal prvú samostatnú výstavu pred 54 rokmi
práve v Galérii mesta Bratislavy. Prítomná výstava však korešponduje o čosi
výraznejšie s umelcovou druhou výstavou usporiadanou pod názvom “Obrazy” v
Galérii mesta Bratislavy roku 1968. Predovšetkým v tejto súvislosti by sme
chceli upozorniť návštevníkov aj na knižnú publikáciu pripravenú pri
príležitosti výstavy výberu z celoživotnej tvorby a diela Rudolfa Krivoša roku
2017. Publikácia vznikla s ambíciou byť relevantným príspevkom potvrdzujúcim umelcove
živé i nepokojné svedectvo. Najmä však by chcela byť integrálnou súčasťou
výstavy ako pokusu o prehodnotenie a nastolenie nového pohľadu na Krivošove
dielo a jeho postavenie v príbehu moderného slovenského výtvarného umenia.
Rrudolf Krivoš sa narodil 16. 11. 1933 v Tisovci, kde
roku 1951 zmaturoval na miestnom gymnáziu. Na Vysokej škole výtvarných umení v
Bratislave študoval na oddelení figurálnej maľby u Jána Mudrocha. Štúdium
absolvoval roku 1956 a vzápätí sa začal aktívne zúčastňovať na výstavách, ktoré
úspešne demonštrovali generačný pohyb programového návratu k princípom
moderného umenia. Od vzniku Skupiny Mikuláša Galandu roku 1957 bol jej aktívnym
členom a spoluformoval skupinové prostredie, ktoré sa preslávilo svojou
nezvyčajne ráznou obhajobou moderného i súčasného umenia v nežičlivom prostredí
vynucovaných dogiem socialistického realizmu. Príklad živej tradície moderného
umenia prezentovali vyznávaním pevných kompozičných zákonitostí z rodu
cézannovskej a kubistickej lektúry, lyrickosť i expresiu avantgardného
experimentovania s uvoľneným koloritom a zdôraznenou znakovosťou a autentickými
tematickými inováciami.
Tvorba Rudolfa Krivoša bola od začiatku 60. rokov 20.
storočia sústredená na obrazové cykly s témou “Symbolov” či “Symbolov figúry”.
Formálne prostriedky a špecifická znakovosť týchto obrazov dali vyniknúť
maliarskej práci so štruktúrami stekajúcich farebných hmôt i výraznej
deštrukcii expresívne zbrázdených farebných polí. Vlastne aj medzi dielami
ostatných galandovcov predstavovali výnimočné súznenie s aktuálnym odkrývaním
problémov odcudzeného človeka v konkrétnej situácii. Jednoducho povedané,
Rudolf Krivoš v sérii obrazov “Symbolov figúr” spozornel pred ohrozenou
ľudskosťou figúr vynárajúcich sa z mĺkvej temnoty krivošovských hnedých farieb.
Napokon, práve spomenutá fragmentácia a rozklad tvarov boli vnímané nielen ako
bytostné znepokojenie zo zmaru, ale aj ako hlboko očistná práca vrastajúca do
novej nádeje.
V tom čase spisovateľ Ján Johanides našiel – určite
šťastným riadením osudu – interpretačný
kľúč ku Krivošovmu maliarskemu dielu. Predovšetkým k téme obrazu človeka,
zvláštneho, na prasknutie napätého človeka, ku ktorému sa obrátil “hlasom
volajúcej intuície”. Najmä obrazy z tematického okruhu “Hmyzích tvarov” či
“Lisov”, obrazy ťažiace zo sváru expresívne zaznamenaných farebných štruktúr a
hladkou maľbou pojednaných predmetov či ich detailov inšpirovali spisovateľa
Johanidesa k označeniu Krivoša ako maliara organizmov, z ktorých stiahli kožu.
V čase pod absurdne sprísneným dohľadom bola ozajstným
tŕňom v oku normalizačnej moci spoločenská apelatívnosť v najexponovanejšej,
teda tematickej vrstve Krivošových obrazov. Maliar reagoval na normalizačné
móresy najmä obrazmi z voľného, ale rozsiahleho cyklu “Pamätníkov”. Rozmerné
obrazy ako “Pamätník nerovnosti”, “Pamätník ľahostajnosti”, “Pamätník
rozkladu”, “Pamätník pokory”, “Preťažený pamätník”, “Pamätník lability” či
“Pamätník zdvihnutému prstu” z 80. rokov 20. storočia, v ktorých sa doslova
kríži estetický rozmer s občianskou angažovanosťou. Veď ironické až sarkastické
“pamätníky” k pocte normalizačného dozorujúceho systému boli predovšetkým
výsmechom znormalizovanej socialistickej kultúrnej prevádzky, ale aj tragickým
svedectvom o poklesnutej morálke a banalitami prežratej skutočnosti
normalizácie.
Ešte v čase “pamätníkov” začal Rudolf Krivoš pracovať aj
na obrazoch, ktorými sa pustil do ozaj vášnivého dialógu so “Symbolmi figúr” zo
60. rokov 20. storočia. Do nového a predovšetkým zvláštneho dialógu s obrazmi,
v ktorých mladý maliar s úzkosťou obnažoval ohrozenú ľudskosť. Lenže v čase
tesne pred i po udalostiach z novembra 1989 ten dialóg nemohol nekonotovať s
výraznými politickými a spoločenskými zmenami. Krivošove obrazy však teraz
akosi ešte aj o poznanie zrejmejšie odkrývali symbolmi deštruovaného súčasníka
i o čosi hlbšie ukryté symboly “mäsožravých” 50. rokov 20. storočia. Rovnako
tak aj o poznanie presvedčivejšie odkrývali móresy času neprávostí, v ktorom
Rudolf Krivoš vyzliekal z kože “Symboly figúr”.
Prítomná retrospektívna výstava maliarskeho diela Rudolfa
Krivoša v Galérii mesta Bratislavy je skvelou príležitosťou spoznať to dielo v
ozaj reprezentačnom výbere. Zároveň s jeho poznaním získať aj nový,
štruktúrovanejší pohľad na povojnové dejiny moderného slovenského výtvarného umenia.
V tom pohľade by však nemalo chýbať vedomie o sarkastickom memente “Pamätníka
zdvihnutému prstu”. Vedomie a výzva poznávania a porozumenia podstate sveta.
Juraj Mojžiš