
Vedeli ste, že
v zbierkach GMB sa nachádza takmer 33 000 zbierkových predmetov?




Mesiac fotografie 2019
Ste v istom zmysle iluzionista, majster prestrojenia. Ale ste
rovnako aj rozprávač, herec, režisér. Vo svojich projektoch tvoríte nielen
fotografie, ale aj ich celý kontext, a tiež to, kde a ako sa vystavia. Vaše
texty pôsobia ako PR články alebo fake news. V cykle Fauna (1987) ste
spolu so svojím spolupracovníkom Perem Formiguerom tvrdili, že ste objavili
dávno stratené archívy nemeckého zoológa Dr. Petra Ameisenhaufena, ktorý zmizol
za záhadných okolností v roku 1955. V sérii Sirény (2000) sa z vás zas
stal jeden z najoceňovanejších fotografov prírody, zatiaľ čo v cykle Sputnik (1997) ste sa premenili na tragicky zahynutého ruského kozmonauta
Ivana Istochnikova. Celé divadlo si pripravujete sám – s pomocou rôznych
dôveryhodných diskurzov (veda, botanika, múzeá, noviny, atď.) Na to, aby ste
odkryli existujúci mýtus, vytvárate nový. Ako ste sa dostali k takémuto druhu
konceptuálnej fotografie? Na čom ste postavili svoju stratégiu?
Fotografia,
rovnako ako slovo, je mnohotvárna a prispôsobuje sa jednotlivým diskurzívnym
platformám, do ktorých vstupuje. Ja o nich rád hovorím ako o
fotografických izbách, o priestoroch, ktoré fotografia obýva. Napríklad
žurnalistika, historický archív, veda, náboženstvo, politika, pornografia,
rodinný album ... Význam fotografického obrazu modulujú pravidlá, ktoré
v jednotlivých izbách platia. Zaujímam sa teda o skúmanie rôznych spôsobov,
akým fotografie vo svojich možných izbách žijú a fungujú, a je to niečo, o čo
sa pokúšam v každom svojom projekte. Je v tom aj isté encyklopedické pokušenie.
Aby boli projekty efektívne, musím si osvojiť vnútornú rétoriku, ktorá v
jednotlivých miestnostiach funguje, a potom si ju privlastniť a reprodukovať vo
forme paródie. To sa týka rovnako obrazového štýlu ako aj spôsobu vystavovania.
Fotografia sama o sebe nič neznamená, je to iba zhluk farebných škvŕn, ktoré
čakajú, kým ich niekto dešifruje. To, čo jej dodáva expresívny výraz, je práve
konštelácia spojitostí s textom, s architektúrou priestoru alebo s tlačeným
listom, s inscenáciou, s miestom a časom výstavy, s jej publikom, a tak ďalej.
Ovládanie týchto spojitostí je to úplne najdôležitejšie. Preto vždy
vravím, že neexistuje nič také, ako dobrá alebo zlá fotografia, ale iba dobré
alebo zlé využitie fotografie.
Vo viacerých rozhovoroch ste popísali veľmi rôznorodú odozvu publika
na vaše diela. Aká odozva býva najčastejšia? Prečo podľa vás projekty ako Fauna vyvolávajú v rôznych krajinách tak odlišné reakcie a ohlasy?
O
verejnosti, o publiku sa už nedá premýšľať ako o pasívnom prijímateľovi,
ktorého sa pokúšame zabaviť. Publikum je aktívnou súčasťou procesu tvorby, jeho
interpretatívna účasť mu dodáva postavenie spoluatora. Sme svedkami
prerodu konceptu autorstva, v ktorom tvorca zdieľa svoju pozíciu moci s
publikom kvôli dosiahnutiu lepšieho alebo plnšieho využitia diela. Preto odozva
nie je iba prijatým názorom alebo kritikou, stáva sa podstatnou súčasťou práce
samotnej. Niekomu z oblasti komunikácie, ako napríklad mne, by sa mohlo zdať
príliš obmedzujúce pokladať publikum za “partnera” v dialógu alebo cieľ, na
ktorý sa priamo smerujeme, aby sme zaistili posolstvu účinok. V súčasnom umení
sa žiada náročnejšia koncepcia, v ktorej zasahujúce publikum moduluje prácu
umelca. Napríklad v spomínanom projekte Fauna, ktorý je príbehom
záhadného nemeckého prírodovedca zaznamenávajúceho čudesné zvieracie druhy,
ktoré spochybňujú teóriu evolúcie, bolo treba každú prezentácia prispôsobiť
danému divákovi: miestu, kultúre, jej dejinám, historickej súčasnosti, a tak
ďalej. Keď sa Fauna vystaví vo Francúzsku, tak tieto fantastické tvory
zvyknú vzbudzovať asociácie so surrealizmom, čo je najbližšia kultúrna
referencia; keď sa objaví v Nemecku, tak príhody vedca, ktorý ide proti prúdu
konformistického myslenia vynúteného nacizmom, vyvolávajú otázky
historickej pamäti, zatiaľ čo v Amerike tieto monštrá budia defenzívnu
ekologickú reakciu a pripomínajú nebezpečenstvá vývinu biotechnológií.
Každá inštalácia Fauny je preto úplne odlišná práca, ktorá vyvoláva
úplne odlišné spôsoby čítania.
Vo všeobecnosti sa zdá, že humor je dôležitým aspektom vašej tvorby.
V jednom rozhovore ste povedali, že vaše vnímanie je hedonistické a
stredozemné.
Ako sa vaše osobné črty alebo sklony odrážajú vo vašej práci?
Irónia je prvou
technikou, ktorú použil Sokrates vo svojej dialektike, a preto paródia a humor
patria k dlhej tradícii stredozemného myslenia, ktorá sa neskôr rozšírila po
celom západnom svete. Pre mňa je humor motorom, ktorý uvádza do pohybu
mechanizmus myslenia a použitie humoru je stratégiou na predstavenie kritického
pohľadu. Spomeňte si na Meno ruže od Umberta Eca: smiech je revolučný a
tí, ktorí ho neznášajú, sa ho snažia potlačiť. Máme už po krk šarlatánov a ich
transcendentálnych nezmyslov. Už dosť s ťažkopádnym, namysleným umením! Problém
je, že v súčasnom umení existuje hegemonický prúd, ktorý zjavne podľahol
niečomu, čo by sa dalo nazvať “anhedóniou”, teda odmietaním potešenia, čo viedlo
k velebeniu záhrobia, toho skutočne nudného a uspávajúceho. Ideológovia
takéhoto umenia považujú humor za niečo plytké a nepodstatné, za neumeleckú
hlúposť, pretože skutočné umenie má byť vážne, impozantné a nudné. Mne sa zdá,
že si títo ľudia mýlia humor s ľahkovážnosťou. A výsledkom je, že obrovské
množstvo súčasného umenia je absolútne nudné. V skratke, ako povedal Eduardo
Galeano, neberte vážne nič, čo vás nedokáže rozosmiať.
Yuval Noah Harari vo svojej knihe Sapiens: Stručná história ľudstva tvrdí, že ľudia v minulosti nepestovali pšenicu, ale že to bolo naopak. Ako
príroda (konkrétne slimáky) pestuje kultúru vo vašom cykle Gastropoda?
Na konci návštevníci výstavy slimákov zjedia. Víťazí tú hierarchia
potravinového reťazca, ale slimáky zostávajú spoluatormi vašej práce. Čo by ste
o tom vedeli povedať?
V
projektoch ako Herbarium alebo Fauna som modifikoval prírodu,
zatiaľ čo v Gastropoda to bola príroda, ktorá modifikovala moju prácu. Gastropoda je projekt o metabolizme obrazov, ich životnom cykle. Námet je založený na
náhodnom objave: žijem na vidieku, v oblasti, kde je veľmi vlhko. Poštár mi
zvykne nechávať listy v schránke pred bránou. Keď som nejakú dobu preč a listy
v schránke strávia celé dni, dostane sa k nim veľa slimákov (druhu Gastropoda)
a tí sa chopia príležitosti požrať papier z pozvánok, ktoré mi posielajú z
rôznych múzeí a galérií. Tieto pozvánky na sebe zvyknú mať vytlačené
reprodukcie fotografií a rôznych umeleckých diel, ktoré slimáky svojou
pažravosťou pretvoria na viac či menej rozpoznateľné stopy originálu, úplne sa
na nich vybúria, takže vnútro papiera často prekryje zvyšky tlačeného obrazu.
Cyklus Gastropoda spájal dve zvláštnosti, ktoré si podľa mňa zaslúžili pozornosť:
po prvé, je to projekt v jednom z najmenej preštudovaných žánrov v dejinách
fotografie, a síce fotografie vytváranej zvieratami; po druhé, predostiera
jeden z najaktuálnejších problémov súčasnej tvorby – problematizáciu konceptu
autora, ktorá ma odjakživa zaujímala. V projekte Gastropoda sme sa ja a
slimáky spoločne podieľali na vytváraní obrazu, hoci ich poháňal zvierací
inštinkt (potreba nasýtiť sa, uspokojiť hlad), zatiaľ čo ja som to robil z
vlastnej slobodnej vôle. Dalo by sa povedať, že projekt inštrumentalizoval
inštinkt slimákov, nasmeroval ich pažravosť ako hybnú silu grafickej premeny. A záverom je hravé predstavenie s rituálnym podtónom: moji
priatelia umelci zjedia slimákov, ktorí predtým jedli umenie. Je to znovu
kontrast medzi kultúrnym gestom a inštinktívnym biologickým správaním.
Vo svojich esejach zo zbierky Pandorin aparát (MACK, 2014) sa
fotografii venujete v prvom rade ako sociálnemu médiu a načrtávate aj niektoré
teoretické východiská. Tvrdíte, že masmédiá majú isté spoločenské a politické
postavenie. Ako môžeme čítať a chápať obrázky domácich miláčikov na sociálnych
sieťach, alebo fenomén obrázkov zvierat veľkých svetových lídrov (napr. Putin,
Kráľovná Alžbeta, Tito, atď.)?
Internet
a sociálne siete fungujú ako obrovská “Wunderkammer”, v ktorej sa dajú objaviť
všetky možné výstrednosti. Málo preto prekvapí, že medzi najčudnejšími kategóriami
nájdeme aj fotografie našich chodidiel na pláži, tácky s jedlom na komerčných
letoch, tetovania, výstrihy, športové tričká alebo domáce zvieratá. Hromadenie konkrétneho repertoáru obrazov, ktoré spája nejaká podobnosť, umožňuje
generovať významové štruktúry podľa poetiky katalógu, ako by povedal Umberto
Eco. Takéto zbierky nakoniec prevážia nad hodnotou autonómneho, jednotlivého
obrazu. Výber konkrétnej témy znamená vyjadrenie zážitku a tvorivosti. Čo sa
týka fotografovania domácich zvierat, podľa mňa je to iba posunutá forma
klasickej “selfie”, a podľa psychológov funguje selfie ako regulátor emócií.
Súčasného jedinca nazývate Homo photographicus. Vedeli by ste
nám o tomto pojme povedať niečo viac?
Homo
photographicus je vyvrcholením procesu sekularizácie obrazu.
Na začiatku, v pravekých jaskyniach, boli obrazové znázornenia výsadou mágie,
šamanov a divotvorcov. Potom sa objavili umelci, sekulárni remeselníci obdarení
talentom a technickou zručnosťou. Kruh obrazotvorcov sa pomaly rozširoval. V
roku 1839 sa objavila fotografia a ktokoľvek sa naučil jej techniky
mohol vytvárať obrazy, aj keby mu chýbala citlivosť a zručnosť maliara. V roku
1888 prišiel George Eastman a povedal: “vy stlačíte spúšť a my sa postaráme o
všetko ostatné,” čím zahájil éru amatérov: pri vytváraní obrazov už nebolo ani
treba vedieť, ako používať fotoaparát alebo tmavú komoru. Ale bol tu stále
jeden problém: cena. Každé stlačenie zahŕňalo istú sumu peňazí, a preto sme si
túto investíciu vyhradzovali na zachytávanie momentov, ktoré pre nás boli
dôležité, či už v osobnej sfére (rodinné albumy) alebo kolektívnej
(fotožurnalistika). Ale s digitálnou fotografiou je cena nulová a ani sa
nepotrebujete nič naučiť, môžete sa spoľahnúť na pokus a omyl. Ak sa vám nepáči
výsledok, stačí ho zmazať a skúsiť to znovu. Fotografie sa dnes kumulujú a
banalizujú – fotíme si úplne všetko. Obraz bol desakralizovaný a stratil svoju
prepychovú hodnotu ako objekt. Ale úplne najdôležitejšie je, že dnes sme
všetci tvorcovia a konzumenti obrazov: toto je nástup Homo photographicus.
Pre Homo photographicus už neexistuje scenár, ktorý by sa musel naučiť,
ale iba prirodzený jazyk, jednotný s naším sociálnym správaním, jednotný so životom komunity.