ŠTIPENDIUM RADISLAVA MATUŠTÍKA 2017: Masmediálne obrazy ženy

Téma zobrazovania podôb ženy patrí k najtradičnejším motívom prítomným v dejinách umenia od samého začiatku. Vizuálna kultúra zaznamenáva v dejinnom vývoji rôzne podoby ženy od archetypálnych zobrazení Venuše, ženy ako hrdinky mytologických, či literárnych príbehov, ženy v náboženskej ikonografii – matky, Madony, Márie, či ženy ako objekt záujmu, múzy a zdroje umeleckej inšpirácie.
Najmä od roku 1989 až po súčasnosť môžeme na Slovensku vo vnímaní ženskej spoločenskej role sledovať istý posun a k tradičným podobám prezentovaným v dejinách umenia pribúdajú nové vizuálne obrazy žien vytvárajúce sa vplyvom vznikajúcej konzumnej kapitalistickej spoločnosti.
Koncepcia projektu Masmediálne obrazy ženy prezentuje diela slovenských súčasných umelcov, ktorí individuálnym prístupom k tejto téme s nadhľadom, sarkazmom, ale aj kriticky hodnotia vytváranie nerealistického zidealizovaného obrazu žien, ktorý je prezentovaný masovými médiami.
Pomerne široký záber tvorby (1964-2017) prezentovaných umelcov sa zaoberá problematikou feminizmu, gendrového umenia, kultu krásy a dokonalosti, fenoménov ženskej psychiky, syndrómu Barbie, či formovaním idealizovaných ženských modelov konzumnej spoločnosti s dôrazom na vonkajšiu stránku a povrch. Vybrané diela vo vzájomnom dialógu vytvárajú spoločný kontext v podobe rôznych výtvarných prejavov autorov. Koncept dopĺňa komentár kurátora a vybrané citáty estetikov a súčasných filozofov relevantné pre dokreslenie hlavnej idei.
Cieľom výstavy je prezentovanými dielami poukázať na nový pohľad a významové obsahy v zobrazeniach ženských rolí v súčasnej spoločnosti a zároveň poukázať na absurdnosť vnucovanú masmediálnymi obrazmi žien v podobe estetického perfekcionizmu.
Zoznam autorov: Stanislav Filko (1937-2015), Jana Želibská (1941), Peter Meluzin (1947), Igor Ondruš (1972), Dorota Sadovská (1973),Eva Tkáčiková (1974), Viktor Frešo (1974), Anetta Mona Chişa a Lucia Tkáčová (1975, 1977), Matej Fabian (1979), Lucia Dovičáková (1981), Jana Bubelinyová (1982), Tomáš Glajch (1986)