Martin Vongrej

16. 6. – 6. 9. 2020

Martin Vongrej (1986) sa venuje tvorbe inštalácií, ktoré interpretujú konkrétny priestor svojou špecifickou logikou. Podľa nej rozdiel medzi obrazom na stene a priestorovou inštaláciou spočíva v tom, že priestor, do ktorého divák môže vstúpiť, obsahuje vždy prítomný priestor za ním, kam v danom momente nevidí. Je to rozdiel medzi plochou a priestorom. Príťažlivosť videného a príťažlivosť mysleného. Zapamätateľnosť významu a zapamätateľnosť pohľadu. Autor, inšpirovaný tradíciou amerického abstraktného expresionizmu – jeho charakterom vytvárania priestoru bez perspektívy, prezentácie bez reprezentácie – a tradíciou slovenského konceptuálneho umenia, vytvoril triptych pre Mirbachov palác použitím gravitácie ako média a významu zároveň.
||
Martin Vongrej (1986) je autor žijúci a tvoriaci Bratislave. V medzinárodnom kontexte sa predstavil prvýkrát v roku 2010 na Bienále súčasného umenia Manifesta 8 v Španielsku dielom Pozorujúce sa vedomie. Svoju prácu prezentoval okrem iného na skupinových výstavách The Process of Calculating One's Position (NARS Foundation, New York, 2019), Užitočná fotografia – fotografia v súčasnom slovenskom umení (Slovenská národná galéria, Bratislava, 2018), ORIENT (KIM?, Riga; Bozar, Brusel; Bunkier Sztuki, Krakov, 2018), Non-profit & Profit (SpazioA, Pistoia, 2014) atď. Vybrané samostatné výstavy: Seeing Thoughts (Phoinix Bratislava, 2020), Pre-nature (amt_project, Miláno, 2016), The Meaning (Soda Gallery, Bratislava, 2018), The Inverse (HIT Gallery, 2018), Seven Uncountable Lines (Futura, Karlin Studios, CZ, 2017) alebo 2014 (Moravská galerie, Brno, 2014). Získal štipendiá od Kone Foundation (Saari Residence, Fínsko, 2014) či Terra Foundation (USA, 2015). Jeho tvorba je zastúpená v zbierke Fondazione Morra Greco.