Karol Ondreička 1944 - 2003

V priestoroch Mirbachovho paláca Galérie mesta Bratislavy predstavujeme výber z maliarskeho diela Karola Ondreičku z rokov 1973 až 2003. Jeho osobitý štýl je založený na poetickom spojení fantázie, sna a skutočnosti. Pre Karola Ondreičku bolo charakteristické, že vyjadroval túžby, nádeje, sny aj prehry človeka. Rád vo svojom diele symbolicky zobrazoval vzťah medzi mužom a ženou, zachytával prirodzený rytmus zmyslových spojení pri vzájomnom kontakte dvoch ľudských bytostí.
Karol Ondreička v jednom z mnohých rozhovorov o výtvarnom umení vyjadril umelecký zámer, že sa "do svojich diel usiluje transponovať vlastný životný pocit, hľadať priestor na poetické ozvláštnenie sveta, a objavovať tam netušené tajomstvá...". Tie skladal do nových obrazových celkov a prenášal do vznikajúcich výtvarných prác.
Ondreička rád premietal podobu ľudskej bytosti, tvár a jej črty do prírody. A pokiaľ mu to obsah či námet maliarskych diel dovoľoval, krajina, neraz i architektúra a človek sa stali neoddeliteľnou súčasťou umelcovho mikrokozmu a makrokozmu. Prírodný motív - štruktúra horniny, skalný útes, vtáčie krídla, kvet alebo steblo trávy - bol viazaný na určitú osobu a mal svoj dôležitý význam. Ondreička predmety a štruktúry skutočnosti vždy spájal s ľudskou bytosťou, no predovšetkým so ženou. Jeho sústredený záujem o ňu ho sprevádzal celou tvorbou. Ona sa stala nositeľkou všetkých filozofických a významových rovín diela, spoločenských a časových posunov mnohých príbehov, udalostí a dejov.
Umelecký a ľudský profil Karola Ondreičku plne odráža celá jeho výtvarná tvorba . Imaginatívne vnímanie človeka a sveta ho viedlo k harmonickej syntéze ľudskej bytosti a vesmíru, a tým k potlačeniu momentov plných prekvapenia, absurdity a nezmyselnosti. Vzájomné vzťahy človeka a prírody nestvárňoval konfliktným stretom, ale pokojným rytmom prepojenia emotívnosti, predstavivosti a fantázie. Karol Ondreička bol typom umelca, ktorý spájal príbehy minulé s víziami budúcnosti. Zaznamenával ich v priestore plnom obrazotvorných podnetov. Tieto podnety však symbolicky odovzdáva ďalej. Preto v roku 2003 celoslovenská výtvarná súťaž pre deti telesne a duševne postihnuté nesie pomenovanie Výtvarná súťaž profesora Karola Ondreičku.
Dagmar Srnenská