KAMILA ŠTANCLOVÁ: Dni a sny

Vernisáž: 2. septembra 2009 o 17 h v Pálffyho paláci, Panská 19
Výstava Kamily Štanclovej v Galérii mesta Bratislavy sa snaží na neveľkom výstavnom priestore zmapovať autorkin umelecký vývoj od jej absolutória na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. D. Milly, prof. V. Hložník) roku 1971 vo všetkých disciplínach a výtvarných technikách, ktorým sa sústavne a cieľavedome venuje (maľba, voľná grafika, ex libris, kresba, knižná ilustrácia, poštová známka). Je už v povahe citlivého a uvažujúceho tvorcu, že neprijíma svet pasívne, že sa nad ním zamýšľa, analyzuje jeho prejavy, snaží sa pochopiť všetky jeho vrstvy, podoby a významy, no o svojom poznaní zároveň pochybuje. Takto vznikal i prvý pozoruhodný cyklus leptov Dni a sny (Dies et somnia) inšpirovaný dielom severskej spisovateľky Sigrid Undstetovej, nielen na tému osudového spolužitia človeka s morom, ľudských bytostí s prírodnými živlami. Je to sága o mýtoch a legendách, ale aj o krutej realite i tajomnej trinástej komnate našej existencie. Vznikli tak unikátne výtvarné úvahy o symbióze vážnych otázok, jemného úsmevu, skepsy a irónie. A táto kombinácia zdanlivo protikladných prvkov, pocitov, východísk sa bude prelínať celým ďalším bohatým a mnohovrstevným autorkiným dielom.
V nedávnych rokoch sa pre jej maliarsku etapu veľkou inšpiratívnou témou stali kabaret a varieté, kde najdôležitejšiu rolu zohrávali masky a kostýmy, čiže pretvárka a farizejstvo; presne ako v živote. Aj v týchto obrazových metaforách, podobne ako v grafických listoch, pred prísne vecným videním modelu uprednostňuje slobodné zákony obrazotvornosti, fantázie a svojskú logiku vlastného výrazu.
Pokiaľ ide o knižné ilustrácie, považuje ich za vynikajúcu príležitosť na imaginárny rozhovor s autorom textu, aby z neho mal čo najväčší úžitok čitateľ. A vynikajúce ilustrácie výtvarníčky mu, okrem iného, ponúknu aj istý závan pohody, nápadov, tajomstva i napätia a inšpirácie.
Pri príležitosti výstavy DNI A SNY KAMILY ŠTANCLOVEJ vydalo vydavateľstvo Slovart 208-stranovú monografiu. Editorkou bola Dr. Daniela Marsinová. Autorom textu a kurátorom výstavy je výtvarný teoretik Fedor Kriška.
Fedor Kriška