IGOR KALNÝ - externá výstava

Kurátorka: Daniela Čarná
Repríza výstavy Igor Kalný: Vstup do ticha. Mirbachov palác GMB, 16.6.-31.7.2005
Igor Kalný (1957-1987) je jedným z najosobitejších predstaviteľov neoficiálnej výtvarnej scény 80. rokov 20. storočia na Slovensku. Jeho predčasne uzavretá, no napriek tomu ucelená tvorba sa pohybuje medzi hudbou, poéziou, privátnymi akciami, happeningami, maľbou a kresbou. Tá sa stala jeho špecifickou rečou a tvorí dominantu výstavy.
Na výtvarnú scénu vstúpil Kalný na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia. Po skončení Strednej priemyselnej školy grafickej z ideologických dôvodov nemohol ďalej študovať. Napriek tomu, že nemal akademické školenie, si veľmi skoro našiel vlastný vyhranený výtvarný názor. Vo svojej tvorbe sa priklonil ku staršej generácii výtvarníkov z okruhu analytickej maľby (Milan Bočkay, Klára Bočkayová, Dezider Tóth, Otis Laubert). Jej osobitá poloha, ktorú možno zjednodušene priradiť ku konceptuálnemu umeniu, nesie ťažisko v kresbe. Charakterizuje ju napätie protikladov medzi poriadkom – chaosom, geometriou – gestickosťou, vážnosťou – hravosťou, konkrétnym – abstraktným, uchopiteľným – tajomným. Tie sú prítomné vo väčšine navzájom sa prelínajúcich cykloch kresieb.
Hľadanie vlastného rukopisu sa u Kalného uskutočňuje ako konceptuálna hra s písmom a slovom. Mení rukopis vlastnej signatúry, vytvára vlastnú abecedu, zviditeľňuje slová, alebo ich necháva miznúť – vytvára vlastný jazyk blízky vizuálnej poézii. Hravý cyklus pečiatkových kresieb je zároveň odrazom neslobodnej atmosféry doby. Kalný v ňom s použitím banálnych detských pečiatok s motívom zvieratiek interpretoval Orwellovu Farmu zvierat, ktorej samizdatové vydanie ilustroval. Od kresby a jej analýzy sa dostáva k prepojeniu s realitou a jej vstupu do obrazu prostredníctvom obkresľovania reálnych predmetov. Počnúc každodennými predmetmi – vešiakom, džbánom, okuliarmi dospieva v posledných rokoch svojej tvorby k obkresľovaniu seba samého, vymedzovaniu priestoru svojho bytia. Výsledné dynamické veľkoplošné kresby rúk, nôh i celého tela – telovky tvoria jeden z vrcholných prejavov Kalného tvorby. Sú samostatnými dielami, svojráznymi autoportrétmi, no zároveň špecifickými záznamami privátnych body - artových performancií autora, ktoré dokumentoval fotografiou.
Vystavené diela sú zapožičané z pozostalosti autora, zbierok Galérie mesta Bratislavy, Slovenskej národnej galérie, zbierky Prvej slovenskej investičnej skupiny, a. s. a zo súkromných zbierok. Keďže väčšina diel nie je autorom datovaná, orientovali sme sa podľa datovaných diel a obdobia vzniku jednotlivých cyklov kresieb.
K výstave bol vydaný i zatiaľ najobsiahlejší katalóg autorovej tvorby.