BECAUSE WINTER LASTS LONGER THAN SUMMER

Vernisáž výstavy: 28. novembra 2013 o 18.30 v Pálffyho paláci
Kurt Stallaert (1969)je súčasný belgický vizuálny umelec. Ako módny a reklamný fotograf si vytvoril veľmi osobitý štýl, ktorý svojou pôsobivosťou inšpiroval mnohé svetové značky. Neúnavné hľadanie autenticky silného výrazu v profesionálnej práci ho prirodzene priviedlo k umeleckej fotografii a najnovšie si zamiloval aj video a film.
V roku 2008 Kurt prekvapil belgickú umeleckú scénu pozoruhodnou sériou fotografií s názvom Svet kulturistov (2007 – 2012), ktorá pôsobí zároveň príťažlivo i hrozivo: svalnatí muži, ženy a deti sú zobrazení v imaginárnom svete. Pri práci nad touto sériou Kurt precestoval celý svet – nielen aby našiel potenciálnych kulturistov, ale tiež aby zachytil čo najautentickejšie prostredie. Svoju prvú kolekciu fotografií vytvoril v Bruseli a v Prahe. Neskôr, v roku 2010 Kurt odcestoval do Afriky, kde pokračoval v práci nad fotografiami čiernych svalovcov. O Svet kulturistov čoskoro prejavili záujem galérie, internetové umelecké časopisy, súkromní zberatelia a múzeá v Belgicku i za jeho hranicami. Neskôr v roku 2010 bol výber z jeho snímok kulturistov vystavený v rámci projektu The Weight Body v renomovanom múzeu Dr. Guislaina v Gente aj v známom Ghent Art Fair. Krátko nato nasledovali ďalšie výstavy.
Pri pohrávaní si s hranicami medzi realistickou a surrealistickou fotografiou Stallaert čoskoro začal objavovať možnosti pohyblivého obrazu. V roku 2012 začal experimentovať s vysokorýchlostným sériovým fotografovaním a vytvoril diela, ktoré sám nazýva : moving stills, ktoré prekračujú hranice medzi fotografiou a filmom. Rozdelenie jedinej fotografie na stovky záberov pri vysokorýchlostnom fotografovaní umožňuje zobraziť súčasne viac realít. Pri zbežnom pohľade sa zdá, že ide len o zarámované fotografie alebo statické zábery z videa. Až keď sa divák prizrie pozornejšie, zistí, že zdanlivo statická snímka sa pomaly pohybuje. Kurt Stallaert vo svojich moving stills vytvára napätie medzi krásou a ťaživým očakávaním, a tým nás núti prezerať si ich znovu a znovu, akoby sa v nich malo niečo dôležité odohrať. Alebo sa to práve odohralo?
Stallaert sa vo svojich prácach snaží prekračovať hranice imaginácie a obohacovať o estetický rozmer aj zdanlivo každodenné udalosti. Zmyselnými metamorfózami ľudského tela, spomalením času a zhutnením priestoru dosahuje intenzívne emotívny účinok, ktorý sa v rovnakej miere prejavuje na jeho fotografiách aj videu. Jeho umelecké diela vytvárajú akúsi modernú mytológiu, vťahujú nás do snového sveta, ktorý sa zdá byť dôverne známym a zároveň nereálnym. Balansovanie medzi snom a realitou spôsobuje, že snímky diváka súčasne odpudzujú i priťahujú, odstrašujú i zvádzajú, takže je zvedavý na ďalšie a ďalšie.
V rámci svojej prvej samostatnej medzinárodnej výstavy Kurt Stallaert prináša to najlepšie zo svojej tvorby do Galérie mesta Bratislavy. V múroch tejto historickej budovy vznikla výstavná hala ad hoc, ktorá zodpovedá mierke danej expozície, aby si diváci mohli prezrieť vystavované diela v pomalom pohybe. Príležitosť oboznámiť sa s osobnou tvorbou Kurta Stallaerta sa nenaskytne tak často, pretože umelec uprednostňuje neokázalosť a starostlivo si vyberá, kde bude vystavovať. Príďte si vychutnať cestu, na ktorú vás pozývajú monumentálne fotografické záznamy Kurta Stallaerta z jeho ranej „kulturistickej“ kolekcie, doplnenej o niekoľko najnovších moving stills.
Text: Veerle De Saeger (2013)
Pozn ámka kurátora:
„Moving Stills“ predstavované vrámci výstavy Kurta Stallaerta v GMB sú vizuálne diela s unikátnym prístupom k obrazu, ktorý balancuje na hranici dvoch médií (fotografia a film), pričom plnohodnotne nieje ani jedným z nich. Stallaert používa špeciálnu filmovú kameru k zachyteniu extrémne pomalého pohybu v zdánlivo statickom zábere a ponúka tak možnosť zmeny obrazu v klasicky fotograficky koncipovanej situácii. Výsledkom je „moving still“, ktorý na základe absencie naratívnosti v pohybe nieje filmom, ale obsahujúc v sebe pohyb a zmenu nieje ani fotografiou v tradičnom ponímaní. Toto spojenie, však nijako neprenáša Stallaertovu pozornosť mimo jeho hlavnú tému – totiž obraz ako taký.