Ave Mária. Mariánska ikonografia v zbierkach GMB

V posledných rokoch sme vo výstavnej činnosti slovenských múzeí a galérií mali možnosť sledovať zvýšený záujem o námety spojené so sakrálnym výtvarným umením. Po úspešnej minoloročnej výstave Mučenícke legendy, sa Galéria mesta Bratislavy rozhodla pripraviť projekt Ave Mária, v ktorom sa orientuje na prezentáciu svojich zbierok starého umenia v kontexte mariánskej ikonografie. Do základného výberu bolo zaradených asi štyristo diel s touto tematikou, kurátorky sa sústredili najmä na autorské, provenienčné a typologické spracovanie zbierkových predmetov. Mnohé pritom pochádzajú z majetku miestnych kostolov, kláštorov, zrušených kaplniek či súkromných zbierok bratislavských duchovných.
Projekt je koncipovaný do dvoch častí – v prvej sa návštevník stretne s príbehmi z Máriinho života, v druhej s rôznymi výtvarnými podobami a ikonografickými typmi jej uctievania. Z diel maľby a sochy prezentujúcich Máriino detstvo svojím spracovaním vyniká najmä obraz od Andreja Zallingera predstavujúci vyučovanie Panny Márie (1801), príbeh popisujúci navštívenie Alžbety Pannou Máriou zastupuje skica k oltárnemu obrazu z dielne známeho barokového maliara Franza Antona Maulbertscha z obdobia okolo roku 1760. Návštevníci budú mať možnosť uvidieť aj obraz Zoslanie Ducha Svätého, ktorý vytvoril Ferdinand Lütgendorff v roku 1833, pôvodne určený pre kostol v Devínskej Novej Vsi.
Z vystavených predmetov s málo známym ikonografickým námetom by sme chceli upozorniť na maľbu s témou vízie sv. Františka z Assisi v kaplnke Porziuncola (okolo 1770), ktorá bola pôvodne umiestnená v kostole klarisiek v Bratislave, kde krátko (od roku 1944) tvorila súčasť expozície cirkevného umenia zriadenej Ovídiom Faustom. O šírení mariánskeho kultu na našom území svedčia aj početné kópie milostných obrazov a sôch.
K najstarším prezentovaným dielam zo zbierky starej kresby a grafiky patrí zaujímavá kompozícia rytecky spracovaná Agostinom Carracim podľa predlohy Antonia Allegri da Correggia v roku 1586 s námetom Svätej rodiny so svätcami. K tematicky najpôsobivejším dielam patrí list vytvorený flámskym grafikom Janom Sadelerom I. podľa maľby Petra Candida v poslednej tretine 16. storočia, prezentujúci Ježiša medzi Pannou Máriou a sv. Jozefom. Zaujme aj žánrová kompozícia Svätej rodiny so sv. Annou v Jozefovej dielni spracovaná francúzskym rytcom Françoisom Ragotom podľa predlohy talianskeho umelca Francesca Vanniho. Výnimočné sú aj dve diela od Johanna Jacoba Haida a Bernharda Vogela z 18. storočia zobrazujúce Pannu Máriu a sv. Jozefa podľa obrazov Jána Kupeckého. K najvýraznejším dielam z 19. storočia patrí mezzotinta od rakúskeho umelca Vincenza Georga Kiningera s pôsobivým stvárnením Svätej rodiny, reprodukovaná podľa predlohy talianskeho maliara Pompea Battoniho. Obsahovo sú zaujímavé tiež faksimile z prelomu 19. a 20. storočia, vyhotovené podľa drevorezov nemeckého maliara a grafika Albrechta Dürera zo začiatku 16. storočia.
Pozornosť si zaslúžia aj letáky, ilustrácie hagiografických prác a drobná devočná grafika, ktorá súvisí s významnými pútnickými miestami (Mariazell, Marianka, Šaštín, Dubnica nad Váhom, Bratislava a iné). Na výstave bude sprístupnená aj väčšia skupina reštaurovaných diel, ktorú verejnosť doposiaľ nemala možnosť nikdy vidieť.
Výstava bude prístupná denne okrem pondelka od 11:00 do 18:00 h a bude k nej vydaná rovnomenná publikácia.