
Vedeli ste, že
Štipendium Radislava Matuštíka je tu od roku 2004?






Auguste Rodin zo zbierky Museé Faure
Múzeum výtvarného umenia v Aix-les-Bains
nesie meno Dr. Jeana Faura (1862-1942), veľkého milovníka a zberateľa
francúzskych umeleckých diel druhej
polovice devätnásteho storočia. Pri svojom úmrtí odkázal dr. Faure celú svoju zbierku
impresionistických malieb a súdobých plastík Impresionizmu mestu Aix-les-Bains,
s povinnosťou vystaviť ju v muzeálnom rámci. Stalo sa tak v 1948, keď bol
záväzok splnený a zbierka umiestnená do veľkej vily v talianskom štýle.
Dedičstvo
dr. Faura zahŕňa okrem 200 malieb aj veľké množstvo diel Augusta RODINA (1840-1917).
Ctihodný pán doktor sa do tohto veľkého umelca nepochybne
zamiloval na prvý pohľad až tak, že vytvoril to, čo predstavuje druhú najväčšiu
francúzsku kolekciu umelcových diel, pozostávajúcu z tridsiatich štyroch
plastík, 13 akvarelovaných kresieb a tuctu litografií zrealizovaných podľa
návrhov Majstra.
V Bratislave
je vystavovaná práve táto komorná kolekcia grafických diel, spestrená o dve
sochárske štúdie.
Akvarelované
kresby, tie vytvoril Auguste Rodin prakticky všetky v rokoch 1899 až 1915, teda
na sklonku života, v období, keď ho čoraz viac priťahovalo ženské telo, telo
pružných, dlhonohých a takmer mladistvých modeliek, na rozdiel od kyprých
ženských aktov, aké
tvoril jeho vrstovník Renoir. Rodin tieto
grafické štúdie ženských modelov nazhromaždil, ako sa zdá, v tisícoch.
Svoje mladučké modelky, ktoré nútil
pózovať v bizarných polohách,
keď často až strácali rovnováhu, obletoval s pocitom akéhosi gurmánskeho
uspokojenia, popritom pohotovo a
okamžite skicoval, pretože mu šlo predovšetkým o plastickosť, dojem hĺbky, až sa mu z toho takmer zahmlievalo pred očami.
Majster potom, vychádzajúc práve z tohto prvotného hrubého náčrtu, využíval
svoje skice buď pri tvorbe budúcich plastík, alebo najčastejšie ako predlohu na
prepracovanejšiu kresbu, ktorú často zvýraznil aj drobnými ťahmi štetca s
nánosom farby. Vždy s gráciou a zmyselnosťou, aj keď na poniektorých badať
nádych erotiky.
Všetkých dvanásť vystavených akvarelov je síce značne « šibalských », no nikde žiadny prehrešok proti dobovej slušnosti. Úplne jemnučko a pôvabne …
Portfólio tuctu litografií vzniklo v
roku 1915 v Paríži v Clotovom ateliéri, priamo podľa akvarelovaných kresieb,
ktoré vytvoril Rodin a sú teda považované ako za (vytvorené) « podľa». Umelec,
predsa len, osobne kontroloval a revidoval prácu, ktorú vykonávali jeho
asistenti ako takmer celé jeho sochárske dielo, na ktorom v jeho ateliéri pracovali
desiatky asistentov-zhotoviteľov, napríklad takí, ako až do roku 1892 bola Camille
Claudelová, ale aj Bourdelle, Maillol, Pompon….
Dve komorné, menšie plastiky vystavované spolu s grafickými
dielami dávajú len slabú predstavu o pracovnej horúčke panujúcej v Rodinovom
ateliéri, odkiaľ vzišli najkrajšie sochárske diela svojej doby. Rodin bol prvý umelec, ktorý
trojrozmerne skonkretizoval také spracované koncepty ako lásku, šialenstvo,
alebo ľudskú bytosť v plnom rozsahu či tiež jej úpadok. Z tohto dôvodu je
« Pekelná brána », aj keď zostala len v štádiu návrhu, všetko zahrňujúcim,
priam dokonalým dielom.
Kolektív pracovníkov Faurovho múzea je
každopádne veľmi šťastný, že verejnosti je umožnený takýto pohľad na Rodina na výstave
v Bratislave a že rovnako francúzske publikum bude mať čoskoro príležitosť oceniť
kvalitu diel vybraných z galerijných zbierok slovenského hlavného mesta.
Stavme sa, že toto je iba sľubný začiatok našej budúcej plodnej spolupráce ….
André LIATARD, správca
zbierok Faurovho múzea v Aix-les-Bains - Francúzsko