
Vedeli ste, že
GMB pred rokom 1975 sídlila v priestoroch Primaciálneho paláca?





Ako sa do hory volá?
Samostatná výstava Oľgy Paštékovej Ako sa do hory volá? predstavuje v novootvorenej Galérii mladých Galérie mesta Bratislavy
príspevok k miestnešpecifickému uchopeniu daného priestoru. Podkrovie
Mirbachovho paláca s výraznou trámovou stropnou konštrukciou zaplnila maliarka
svojimi najnovšími prácami na preglejkách. Tie svojimi námetmi, rozmiestnením i
materiálom symbolicky odkazujú k prostrediu lesa.
Oľga pokračuje v rozvíjaní svojej osobnej mytológie,
ktorá je previazaná s námetmi divokých zvierat. Ako však názov výstavy
naznačuje, kontextualizuje ju širšie rámcovanými otázkami ohľadne vzájomnej
interakcie a spôsobu zaobchádzania ľudí s inými živočíšnymi druhmi. Z mestského
prostredia predošlej série Animal versus
City navracia svoje medvedice, havrany a vlky do ich prirodzeného
prostredia. Ani tam sa však tiež nevyhnú stretnutiam s naším druhom - v reálnom
či galerijnom priestore.
Vo viacerých filozofiách zdieľajú ľudia a zvieratá
dôležitú spoločnú črtu, ktorá ich v istom zmysle zrovnoprávňuje - tzv. animu –
dych, dušu. To sa premietlo aj do etymológie slova animal (v preklade zviera).
Oľga sa s týmto zrovnoprávňujúcim pohľadom, aktualizovaným o súčasný diskurz
odmietajúci antropocentrické hierarchizovanie živých bytostí, stotožňuje.
Uvádza nás do symbolického a emočne silne nabitého priestoru, v ktorom sú
zobrazené zvieratá aktívne, v pohybe, nárokujúc si na svoj životný priestor
rovnakým dielom.
V Oľginej predošlej tvorbe, ktorá v podstate nikdy
nevybočila z figuratívnej línie, sa častokrát objavuje motív tieňa. Jungiánska
psychológia spája tiene s nevedomím alebo nejakými jeho aspektmi, či s
kolektívnym nevedomím a strachmi. Jej havrany a vlky boli v podstate tiež vždy
viac tieňmi ako reálnym zobrazením. Podľa potreby ich aktualizovala o naratívne
nánosy z európskej kultúry – ako napríklad príbeh o Červenej Čiapočke.
Interpretácie týchto príbehov sú podmienené nielen archetypálnym čítaním
jednotlivých postáv a ich konania, ale aj dobovým kontextom. Dnes tento desivý
príbeh v škatuľke rozprávky, ktorý bol v minulosti skôr moralizujúcim
podobenstvom, asi najviac rezonuje v súvislosti s témou znásilnenia, ktorú
otvorilo v globálnom meradle hnutie #metoo.
Pri aktuálnej výstave sa však Oľga pohráva so zobrazením
animálnych stvorení mimo tradičných i aktualizovaných naratívov a to veľmi
redukovaným gestickým rukopisom. Spoločne s dematerializáciou prevedenia
samotných zvierat, ktoré vo výsledku pripomínajú sliny rozzúrených jedincov,
prišlo aj k oživeniu použitej farebnej palety. Zobrazenia zvierat sa tu vo
svojej ambivalentnej obrysovej (ne)prítomnosti stávajú stopami, indexmi
živelnej sily, existenčného strachu a bezprostrednej slobody zároveň. Pohlcujú
celú obrazovú plochu úzkych vysokých platní z priemyselne spracovaného
prírodného materiálu.
Príroda a kultúra sa vo výstave zámerne prestupujú, poukazujúc na arbitrárnu opozíciu týchto dvoch kategórií. V rámci silnejúceho občianskeho a enviromentálneho aktivizmu by sa mali dostať do popredia otázky prehodnocujúce vzťahy v rámci nášho regionálneho ekosystému. Kto je vlastne les? Ako veľmi sme si ho už domestifikovali? A čo sa z neho vlastne naspäť ozýva?