
Vedeli ste, že
Galéria mesta Bratislavy vydáva detských sprievodcov k výstavám?

Na počiatku zmeny
Sme v srdci Balkánu,
polostrova, ktorý neustále vyvádza Európu z rovnováhy. Fotograf John Demos je
Grék. Pôvodom zo severného Grécka, vyrastal teda v blízkosti Albánska. Gréci a
Albánci sú jednými z najstarších susedov na kontinente. Medzi susedmi od
nepamäti bývajú konflikty. V tomto albume sa však susedia stretávajú. Fotoaparát je v
rukách gréckeho fotografa, tváre, ktoré zachytáva, patria Albáncom.
Nesplniteľná misia? S Johnom Demosom sme o tom diskutovali. Nesúhlasí s mojím
názorom, že táto mozaika kolektívneho portrétu ľudu tým, že je neúplná – čo však pri fotografickej sérii nezodpovedá
celkom pravde, lebo ona ukončená je –
zdanlivo narušuje rovnováhu, a môže sa preto javiť ako portrét „o čosi ochudobnených
ľudí“.
John mi ukázal ďalší zo
svojich albumov. Z iných krajín aj z Grécka. Ten istý štýl. Také isté drsné
tváre. Musím priznať, že tváre Grékov sú nielen oveľa strnulejšie než tváre
Albáncov, ale zdajú sa byť oveľa vráskavejšie a zúfalé. Verím Johnovi Demosovi,
verím mu ako človeku aj ako fotografovi.
Albánsko a Albánci,
bohužiaľ, nemajú „imidž“, ten je ešte len vo výstavbe. Je založený na smutných
udalostiach s loďami, ktoré niesli utečencov z roku 1991, a na roku 1997, keď
si Albánci zničili vlastnú krajinu. To pripúšťa a akceptuje. Počas nášho rozhovoru
som sa ho opýtal, či mu niekedy napadlo, že v jeho albume o dnešných Albáncoch najvľúdnejšie pôsobí mŕtvy muž. John to bez váhania pripúšťa, pretože je to zjavné a on
to vie. Na fotografii je mladý muž, Arben Borci z mesta Shkoder. Je jednou z
posledných obetí komunizmu. Bol zavraždený tajnou políciou práve v deň, keď tam
bol John Demos fotografovať.
Ďalej listujeme albumom a
hľadáme výnimočné fotografie, mŕtvy muž je krásny, krajší než ostatní žijúci.
Nikto z nás nevie, čo
povedať. Snažíme sa to nevnímať ako symbol, lebo vieme, že fotografia je
výsledkom náhody. John Demos bol tam, uprostred utrpenia a smútku blízkych, no bez
mihnutia oka stlačil spúšť. Možno to znie čudne, ale stále si myslím, že ho k
vytvoreniu fotografie viedol tajomný impulz. Určite pozná balkánske balady, grécke a albánske,
ktoré sa zaoberajú poslednými prianiami umierajúcich. Tu je taká fotografická
parafráza: „Hej, reportér, ty, ktorý ma fotíš, uznaj moju krásu, nepokaz to!“
John Demos si to
inštinktívne všimol. Zarámovaný zavraždený nie je zneuctený, je zobrazený
najgracióznejšie zo všetkých. Fotograf nielenže
neporušil poslednú vôľu iného človeka,
ale, dalo by sa povedať, šiel ešte ďalej: k posvätnosti. Arben Borci, ktorý
sa ocitol v tomto albume, bol zabitý za slobodu všetkých, ktorých môžeme vidieť
na fotografiách. Zdá sa, že im vzal ich krásu, ostali im iba drsné a vráskavé
tváre, ťažko skúšané nemilosrdnou dobou, ktorá sa však blíži ku koncu.
ISMAÏL KADARÉ / Mars 2008
Výňatky
z úvodného textu napísaného ISMAIL KADARE:
PORTRAIT D’UN PEUPLE DANS
SES MAUVAIS JOURS
Réflexions
sur l’album photographique de John Demos
---John Demos / Albanie
French Edition ACTES SUD,
2008
ISBN: 978-2-7427-7619-1
---Γιαννης Δημου / Αλβανια
Εικονες στο μεταιχμιο
1990-1991
Greek edition APEIRON
PHOTOS, 2008
ISBN: 978-960-89773-4-1