The selection of portraits from the collection of old paintings in Bratislava City Gallery

Výber z portrétnej tvorby zo zbierky starej maľby Galérie mesta Bratislavy. Nové akvizície, atribúcie, reštaurovanie a výskum
Galéria mesta Bratislavy pripravila pri príležitosti XI. ročníka projektu Bratislava pre všetkých komornú výstavu, ktorá jej návštevníkom predstaví sondu do súčasného odborného výskumu a reštaurátorských procesov prebiehajúcich v rámci kolekcie portrétnej maľby v zbierke starého umenia (do konca 19. storočia). Tento žáner tvorí asi jednu tretinu obsahu fondu, prvýkrát ho v roku 1974 ako súčasť monotematickej výstavy na galerijnej pôde predstavil kurátor Martin Melicherčík. Mnohé diela sú verejnosti už známe z výstav, či expozícií v Primaciálnom, Pálffyho a Mirbachovom paláci, avšak asi dvesto obrazov stále čaká na bližšiu identifikáciu autora, či portrtétovaného. Asi najsystematickejšie sa našej portrétnej zbierke okrem jej dlhoročnej kurátorky Želmíry Grajciarovej venovali najmä Anna Petrová-Pleskotová (18. a 19. storočie), Katarína Beňová a Marta Herucová (19. storočie).
Portrétna tvorba je špecifickým a bohatým výtvarným žánrom, ktorý býva podmienený predovšetkým historickým kontextom svojho vzniku, či už sa to týka umeleckého názoru, spoločenskej štruktúry, alebo funkcie podobizne, akú očakáva jej objednávateľ či tvorca. Návštevníkom galérie približujeme niektoré doposiaľ nevystavené a nepublikované diela datované od 17. do 19. storočia a zároveň stručne predstavujeme problematiku portrétneho žánru a jeho postavenie v galerijnej zbierke. Zámerne sme sa vyhli nastaveniu vysokých výtvarno-estetických kritérií, ktoré by mohli vyradiť niektoré historicky či provenienčne zaujímavé maľby. Medzi vystavené diela patria panovnícke a šľachtické podobizne a ich kópie, napr. Ruská cárovná Katarína Veľká, namaľovaná podľa predlohy Johanna Baptistu von Lampiho st., Mantovský vojvoda Vincent I. z rodu Gonzaga, Albert Sasko-Tešínsky či Detský portrét Jozefa II. Habsburského. Za uhorskú šľachtu spomeňme podobizeň župana Čanádskej stolice a skutočného vnútorného tajného radcu Ladislava Prónaya de Tóth-Próna z prelomu 18. a 19. storočia, ktorý bol donedávna označovaný ako Portrét zemana. Pre Bratislavčanov budú obzvlášť zaujímavé najnovšie akvizície portrétov členov rodiny Scherz de Vaszója z druhej tretiny 19. storočia – Karola Scherza a neznámej dámy, o ktorej predpokladáme, že by mohlo ísť o jeho partnerku Máriu Litzenmayer. Milovníci hudobného života sa môžu pozrieť na portrét dirigenta prešporského Cirkevného hudobného spolku Ludwiga Burgera, ktorý je považovaný za prvého učiteľa hry na klavíri skladateľa Bélu Bartóka (osemdesiate roky 19. storočia).
Dôležitou súčasťou výstavy je prezentácia realizácií reštaurátorského ateliéru GMB. Návštevníkom ukážeme výsledky práve prebiehajúceho reštaurovania kryptoportrétu, ktorý predstavuje šľachtičnú z rodu Harrach zu Rohrau ako svätú Uršuľu. Práve zreštaurovaný je aj portrét Petra Bodóa z kolekcie šiestich rodinných podobizní rodiny Bodó de Bodófalva z roku 1833 od rakúskeho maliara Josefa Hasselwandera.
Jana Luková