The Art of Restoration II.

Výstavu pripravila v spolupráci s Galériou mesta Bratislavy Komora reštaurátorov, ktorá na nej predstavuje reštaurátorské realizácie svojich členov uskutočnené v rokoch 2000 - 2010. Ide o štvrtú veľkú celoslovenskú výstavu tohto charakteru, ktorá v našej inštitúcii nadväzuje na rovnomenný úspešný projekt prezentovaný v kurátorskej koncepcii Želmíry Grajciarovej a Ivana Rusinu v roku 2000.
Súčasné reštaurovanie na Slovensku kladie dôraz na všetky hodnoty diela, na nenahraditeľnosť umeleckého originálu, pričom v umeleckom diele vidí predovšetkým jeho obsahovú a estetickú celistvosť. Samozrejmou súčasťou reštaurátorského zásahu je aj dôsledná dokumentácia priebehu reštaurovania. Cieľom výstavy je predstaviť jej návštevníkom prácu členov Komory reštaurátorov prostredníctvom priebehu a výsledkov vybraných reštaurátorských procesov. Na výstavu bolo možné zapožičať takmer polovicu umeleckých diel pochádzajúcich z týchto výsledných realizácií (spolu 35 predmetov) - z majetku cirkví, zbierkotvorných inštitúcií, či súkromných osôb. Spomeňme len niekoľko vybraných, ktoré majú návštevníci možnosť vidieť – Tróniaca Madona z konca 13. storočia, reliéf Oplakávanie Krista z Bánoviec nad Bebravou (koniec 15. storočia), štítové nadstavce z oltárov z Popradu (oltár sv. Štefana a Imricha, 1453) a Bardejova (oltár sv. Ondreja, pol. 15. storočia). Milovníkov starého umenia určite upúta aj oltár s obojstranne maľovanými krídlami a sochou Panny Márie zo Spišského Podhradia (1521), ktorý reštaurovali spoločne manželia – reštaurátori, či vzácna monštrancia z neďalekých Podunajských Biskupíc. Monumentálna a na inštaláciu náročná bola obojstranne maľovaná tabuľa so scénami Ukrižovania a Zmŕtvychvstania Krista (1540), ktorá je ešte v štádiu reštaurátorského procesu a patrí rádu Minoritov. Z obdobia 17. a 18. storočia zaujmú dva obrazy s motívom Nesenia kríža, jeden zo začiatku 17. storočia od významného nasledovníka Caravaggia Cecca del Caravaggio, druhý je z roku 1722 a pochádza z dielne Antonia Galliartiho. Veľmi sugestívne pôsobí aj súsošie Ukrižovanie Krista z blízkeho františkánskeho kláštora od neznámeho autora, ale potešení budú aj ctitelia diela Ladislava Mednyánzského, obdivovatelia ikon, textilných prác, či militárií. Nehnuteľné pamiatky a diela, ktoré z najrôznejších dôvodov nebolo možné vystaviť sú prezentované v kvalitnej dokumentačnej podobe. Vidieť tak môžeme výsledky reštaurovania exteriérov a interiérov sakrálnych i profánnych budov, napr. hlavného portálu kostola v Šahách (13. storočie), nástenných malieb zo Žehry, Žiliny – Dolných Rudín, obnovenú krásu Sobášneho paláca v Bytči (1601), kaplniek z Oravského hradu (1611) a Dómu svätého Martina v Bratislave (1729-1732). Zaujímavými realizáciami sú reštaurované kamenné sochy, súsošia a architektonické články, ako napr. Morový stĺp v Kremnici (1765-1772), Náhrobok Mikuláša Pálffyho v Malackách(1740-1741) či most v Kráľovej pri Senci (1903-1904). Unikátna je aj prezentácia obnovenia pôvodne odcudzeného obrazu Alfonsa Muchu, ktorý sa vďaka reštaurátorovi mohol vrátiť v plnej kráse na svoje miesto do Piešťan.
K výstave bude vydaný katalóg.