
DID YOU KNOW?
The City Gallery of Bratislava is an allowance organisation of the City of Bratislava, capital of the Slovak Republic.

Show Me the Face
Aktuálna topografia tvorby Jany Machatovej a Petra Machatu, výtvarníkov pohybujúcich sa v zóne autorského šperku od konca 90. rokov, kontinuálne nadväzuje na ich dlhodobo budované programy. U oboch v autonómnom móde, ale zároveň v interakciách detekujúcich spoločné naladenie na osobné i kolektívne pamäťové sondy do/pre krajiny tela. Na domácej šperkárskej scéne sú Jana a Peter výraznými a stabilnými postavami, svoj profil si budujú aj v medzinárodných dráhach, cez zastúpenia v špecializovaných galériách, publikáciách alebo početnými participáciami na zahraničných výstavách, sympóziách, workshopoch, vrátane najrenomovanejšej šperkárskej akcie - Schmuck v Mníchove.
Jana Machatová, ktorá prešla šperkárskou lektúrou u Antona Cepku a Karola Weisslechnera na VŠVU v Bratislave, v ostatnej dobe komunikuje svoju bohato nasýtenú a vrstevnatú fabulu sériou Frauen-Fleiss. Situácie, ktoré zostavuje z nájdených fragmentov konkrétnej i univerzálnej ženskej histórie, necháva pôsobiť v dvojznačnej transparentnosti prekrývajúcich sa textov a obrazov a v lapidárnom, zlatnícky interpretovanom detaile. Empaticky počúva tiché, usilovné a odovzdané ženské hlasy, akceptuje ich sentiment, všednosť i naivitu. Kontroverzie šperkov kriticky akcentujúcich reálny socializmus jej detstva nateraz strieda trpká i rozmarná skúsenosť antihrdiniek Timravinych čias.
Peter Machata, absolvent Jankovičovho sochárskeho ateliéru na bratislavskej výtvarnej akadémii, vo svojej súčasnej tvorbe sleduje naratív tela stopami, ktoré mu indikuje 3D skener. Skulpturálno-šperkársku dvojdomosť totiž už dávnejšie previazal s digitálnymi nástrojmi a v kolaboratívnej atmosfére zreteľne angažoval nositeľa šperku. Znepokojujúca mnohoznačnosť nonkonformných relikvií, amuletov a talizmanov nedávneho obdobia sa ale nestratila. Dnes je preňho digitálna fatalita odtlačkov rúk a prstov aj priestorom, do ktorého erodovaných záhybov a záderov vkladá/ ukrýva svojské piktogramy – vyznačujúce zlomové body či eskapády lokálnych dejín. Sú preňho nielen stigmami, sú kontextom, v ktorom sme, chtiac-nechtiac, zakorenení. Nemusia to však byť len panychídy, vždy máme šancu dožičiť si ich prostredníctvom aj katarzie.
Viera Kleinová
Vznik diel podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia